Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا رویگری بازیگر و خواننده که در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: تا به حال حتی یک کارت ده آفرین نگرفته بودم. این اولین جایزه من است، آن هم در تئاتر که برایم خیلی ارزشمند است، چون تئاتر خانه همه ماست و به آن عشق می ورزیم.

به گزارش ایسنا، در بخشی از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر که  با پخش تصاویری از اجرای سرود مشهور الله الله به خوانندگی رضا رویگری، همراه بود از این هنرمند پیشکسوت تقدیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رویگری با حضور روی صحنه و ابراز خرسندی از دریافت این تندیس در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنرمندان تئاتر، لوطی تر از هنرمندان سینما هستند. این جشنواره هم، برای ما ارزش دیگری دارد و امیدوارم هر سال در کنار هم و در کنار بچه های شهرستان برگزاری آن را جشن بگیریم.

حاضرین برای دقایق متمادی رضا رویگری را تشویق کردند.

 مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندانی همچون قطب الدین صادقی، ایرج راد، اسماعیل خلج، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی و .... شامگاه سه شنبه ۲۶ بهمن ماه بدون هیچ تاخیری راس ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شد.

این برنامه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و از حاضران خواسته شد تا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مراسم با تلاوتی آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش گزارشی تصویری از روند برگزاری جشنواره آغاز شد و پیام حسین مسافر استانه، دبیر این دوره از جشنواره به صورت تصویری ارایه شد.

و در ادامه این تصاویر، محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد. این گزارش تصویری، با پخش تصویری از زنده یاد علی سلیمانی بازیگر فقید به پایان رسید.

در ادامه قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی در سخنانی با تبریک روز مرد، از سروقامتان تاریخ یاد کرد که روز مرد نداشتند ولی مردانه برای مام میهن جنگیدند.
او از هنرمندان تئاتر تشکر کرد که در شرایط سخت ،چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند و در جشنواره شرکت کردند.
او همچنین از همراهی های وزیر ارشاد قدردانی کرد و گفت امسال برای اولین بار پیش از اختتامیه جشنواره، با گروه های شرکت کننده تسویه حساب شده است.
آشنا همچنین از وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکر کرد و از وزارت بهداشت هم به طور ویژه قدردانی کرد که از همه هنرمندان تست گرفتند . 
او با قدردانی از بنیاد رودکی از استانداری یزد که میزبان افتتاحیه بوده در ادامه از هلال احمر، ادارات ارشاد استان ها و همکارانش در اداره کل هنرهای نمایشی ... نیز تشکر کرد.

در ادامه با حضور محمود سالاری، معاون هنری، قادر آشنا و حسین مسافر استانه، دبیر جشنواره از همراهی دکتر ظفر، مدیر کل رفاهی وزارت ارشاد، دکتر هاشمی،  مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد رودکی تقدیر شد.

سپس با پخش تیزری از هنرمندان درگذشته سال ۱۴۰۰ یاد شد و در ادامه با پخش تصاویری، یاد سردار قاسم سلیمانی گرامی داشته شد.

در ادامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری، جایزه بخش سردار وطن را به نمایش "روزگار سرد" به کارگردانی سمیرا سلطانی از سقز اهدا کردند که نماینده این گروه، هدیه را دریافت کرد.

در این برنامه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی یاد شهدای کشور و سردار سلیمانی را گرامی داشت و از اهالی هنر تشکر کرد که با وجود بیماری کرونا و تعطیلی مکرر فعالیتهای هنری، اجازه ندادند مشکلات ، فعالیتهای هنری را تعطیل کند بلکه چراغ این فعالیتها را روشن نگه داشتند.
او با اشاره به برگزاری افتتاحیه جشنواره در یزد، از این اتفاق به عنوان رویدادی ویژه یاد کرد.
وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه ویژه تئاتر تاکید کرد: تئاتر باید در جایگاه رفیع خود بایستد که انجام این امر اهتمام ویژه ای می طلبد.
او همچنین با تاکید بر توجه ویژه به خلق متون نمایشی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید متون نمایشی هم  نیازمند آموزش ویژه هستیم و در کنار این، تامین زیرساختهای هنری بسیار مهم است.
او ادامه داد: در استان ها مشغول بررسی زیر ساختها هستیم. نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت در نظر گرفته ایم و هفته پیش آقای ربیس جمهوری را به موزه هنرهای معاصر بردیم و از نزدیک با هنرمندان گفتگو کردند و در دیگر حوزه ها هم چنین برنامه ای داریم. 
وزیر ارشاد گفت: این دوره قرار است وزارت ارشاد مرجعیت فعالیتهای هنری را بالا ببرد. از دیگر سیاستهای ما توجه به استان هاست. خود من چند جشنواره استانی رفته ام که شاید خیلی باب نبوده ولی من چنین کرده ام.
اسماعیلی در بخش پایانی سخنانش اذعان داشت: در نگاه ما بحث توجه به نماد جشنواره مهم است. جشنواره های ما عنوان زیبای فجر را دارند و باید به این نامگذاری دقت کرد.
او همچنین از راه اندازی شورای هنر خبر داد و افزود: این شورا را در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی کردیم ، برای ارتباط بیشتر با دانشگاه ها و خود هنرمندان هم در این شورا حضور خواهند داشت تا تئاتر حرفه ای با تئاتر دانشگاهی ارتباط داشته باشند.
وزیر ارشاد از پیشکسوتان تئاتر به عنوان سرمایه های کشور یاد و ابراز امیدواری کرد که با حضور آنان اتفاقات خوبی رخ بدهد.

در بخش دیگری از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر ، جوایز برگزیدگان بنیاد شهید به شرح زیر اهدا شد:
گروه نمایش " سگک" به کارگردانی رضا بهرامی

نمایش " مصریه" به کارگردانی اکبر آیین

تقدیر از هنرمند جانباز فردوس حاجیان و فرزند شهید سید جواد حسینی
 در ادامه جایزه ای از سوی جشنواره خندستان اصفهان به وحید نفر کارگردان نمایش " تصویر مصورخان مظفری" اهدا شد.


جایزه ای از سوی معاونت اجتماعی شهرداری تهران به نمایش "بعضی ها را باید دورادور دوست داشت" به کارگردانی علی بابایی از کرج اهدا شد.

این معاونت همچنین قراردادی با دو نویسنده : کهبد تاراج  برای نگارش یک نمایشنامه اجتماعی و نیز لیلی عاج برای نگارش نمایشنامه ای با موضوع مادر منعقد کرد.

هیات داوران  بخش صحنه ای متشکل از محمدعلی خبری، شهرام زرگر، کوروش سلیمانی، نصراله قادری و رضا مهدی‌زاده نامزدهای بخش‌های مختلف را به شرح زیر اعلام کرد:

طراحی گریم:
-    فرزاد رادفر و آژمان بیژنی‌نسب برای طراحی گریم نمایش هملر بیژنی از فسا 
-    فائزه سلطانی برای برای طراحی گریم نمایش ژپتو از تهران
-    محمد مسیبی برای نمایش برای طراحی گریم احتمالات از تهران

-    فائزه سلطانی برای برای طراحی گریم نمایش ژپتو از تهران
-    محمد مسیبی برای نمایش برای طراحی گریم احتمالات از تهران

طراحی حرکت:
-    مهرداد آبجار برای طراحی حرکت نمایش بانوی محبوب من از تهران
-    آژمان بیژنی‌نسب برای طراحی حرکت نمایش هملر بیژنی از فسا 
-    مجتبی رستمی‌فر برای طراحی حرکت نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز
-    محمد نیازی برای طراحی حرکت نمایش سوئینی تاد از مشهد


طراحی نور:
-    رضا خضرایی برای طراحی نور نمایش بابا آدم از تهران
-    محمود کریمی برای طراحی نور نمایش سوئینی تاد از مشهد
-    ایمان نخلستانی برای طراحی نور نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز


طراحی لباس:
-    آژمان بیژنی‌نسب و نجمه زارعی جلیانی برای طراحی لباس نمایش هملر بیژنی از فسا
-    سارا حسین‌پور برای طراحی لباس نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز
-    محبوبه سلطانی برای طراحی لباس نمایش سوئینی تاد از مشهد
-    محمد مهری برای طراحی لباس نمایش ژپتو از تهران

موسیقی:
-    ویلیام نیری برای موسیقی نمایش بانوی محبوب من از تهران
-    آرمین سپیدار برای موسیقی نمایش سوئینی تاد از مشهد
-    آژمان بیژنی‌نسب و علیرضا مهدوی برای موسیقی نمایش هملر بیژنی از فسا

طراحی صحنه:
-    مجتبی رستمی‌فر برای طراحی صحنه نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز 
-    سیدمهدی موسوی‌تبار و علی شمس برای طراحی صحنه نمایش احتمالات از تهران
-    سینا ییلاق‌بیگی برای طراحی صحنه نمایش بابا آدم از تهران

بازیگری زن:
-    گیلدا حمیدی برای بازی در نمایش غلامرضا لبخندی از تهران
-    شاهده خدادادی برای بازی در نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز
-    نسرین درخشان‌زاده برای بازی در نمایش احتمالات از تهران
-    الهام شعبانی برای بازی در نمایش بابا آدم از تهران
-    آزاده صمدی برای بازی در نمایش آلنده نازنین از تهران
-    نورا هاشمی برای بازی در نمایش بانوی محبوب من از تهران

بازیگری مرد:
-    رضا بهرامی برای بازی در نمایش تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک از تهران 
-    دانیال خیرخواه برای بازی در نمایش احتمالات از تهران
-    مجید رحمتی برای بازی در نمایش‌های تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک و تصویر مصور مظفری از تهران
-    تینو صالحی برای بازی در نمایش سگک از تهران
-    رضا عمرانی برای بازی در نمایش بانوی محبوب من از تهران 
-    حمیدرضا محمدی برای بازی در نمایش بابا آدم از تهران
-    پیام نوروزی برای بازی در نمایش زندگی سگ مرده از قزوین


نمایشنامه‌نویسی:

-    محمود احدی‌نیا برای نگارش نمایشنامه خاک سفید از تهران
-    کهبد تاراج برای نگارش نمایشنامه سگک از تهران
-    باقر سروش برای نگارش نمایشنامه سالخوردگی از بیجار
-    تینو صالحی برای نگارش نمایشنامه تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک از تهران
-    لیلی عاج برای نگارش نمایشنامه قند خون از یزد


کارگردانی:
-    گلاب آدینه برای کارگردانی نمایش بانوی محبوب من از تهران 
-    رضا بهرامی برای کارگردانی نمایش سگک از تهران
-    مجتبی رستمی‌فر برای کارگردانی نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز
-    علی شمس برای کارگردانی نمایش احتمالات از تهران
-    محمد نیازی برای کارگردانی نمایش سوئینی تاد از مشهد

این خبر به روز رسانی می شود.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اختتامیه جشنواره تئاتر فجر برای طراحی لباس نمایش برای نگارش نمایشنامه برای کارگردانی نمایش فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازی در نمایش طراحی صحنه رضا رویگری وزیر ارشاد طراحی نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک ونوجوان رضوی- همدان
  • اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری -بوشهر
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد